IDEOLOGI PEMIKIRAN (ORIENTALISME)
PENDAHULUAN
Islam
sebagai agama yang didasarkan kepada dua sumber; al-Quran dan Hadis tidak hanya
berupa doktrin- doktrin teologis mahupun doktrin sosial, tetapi lebih dari pada
itu, Islam juga melahirkan peradaban. Peradaban yang dilahirkan oleh Islam
melalui cendikiawan dan intelektualnya. Hal ini membuktikan bahawa Islam
sebagai agama yang telah memberikan banyak kebaikan yang begitu besar kepada
penganutnya.
Pada
zaman keemasan Islam, para intelektual muslim telah mengadakan proses
perpindahan ilmu pengetahuan dari berbagai peradaban. Pada saat itu, proses
intelektual berjalan dengan lancer yang didukung oleh pemerintah Islam,
sehingga melahirkan saran intelektual seperti sekolah, perguruan tinggi dan
perpustakaan. Hal ini menjadikan Islam maju di bidang peradaban. Di bidang
sains, seperti kedoktoran matematik, astronomi dan lain- lain.
Pada
abad ke-13,kemajuan peradaban umat Islam mendapat perhatian oleh orang- orang
Barat, sehingga mereka berdatangan ke dunia Islam untuk belajar sains, baru
kemudian mereka kembangkan. Pada abad ke kesembilan belas, di mana dunia Islam
sudah mengalami kemunduran, orang- orang Barat datang lagi ke bumi Islam untuk
kedua kalinya dengan membawa sains dan teknologi yang pernah mereka pelajari di
dunia Islam pada abad ketiga belas setelah mereka kembangkan selama enam abad.
Meskipun
dunia Islam mengalami kemunduran dan Barat mengalami kemajuan, tetapi dunia
Islam pada saat itu, masih menyimpan khazanah peradaban. Hal ini, menjadikan
orang- orang Barat yang memiliki sains dan teknologi tertarik untuk
mengembangkan keahliannya dalam meneliti dan mengenali kembali dunia Islam,
sehingga lahirlah orang Barat yang ahli dalam bidang ketimuran yang disebut dengan
Orientalis. Ketertarikan untuk
mengetahui dan mengenal kembali dunia Islam itu, tidak terlepas dari segi
politik, ekonomi, sosial dan agama.
PENGERTIAN ORIENTALISME
Orientalis
adalah kata serapan dari bahasa Perancis yang asal katanya adalah Orient yang
beerti “Timur”. Secara geografis, kata ini dapat diertikan “dunia Timur” dan
secara etnologis beerti bangsa- bangsa di timur. Kata Orient itu telah memasuki
berbagai bahasa di Eropah, termasuk bahasa Inggeris. Orienta adalah sebuah kata
sifat yang bermakna; hal- hal yang bersifat ketimuran, yang teramat luas ruang
lingkupnya. Sementara Orientalis adalah ilmuwan Barat yang mendalami masalah-
masalah ketimuran, yang di dalamnya memuat tentang bahasa- bahasa, kesusteraan,
peradaban dan agama- agama Timur. Namun terkadang penamaan Orientalis hanya
dibatasi kepada orang- orang yang mengkaji pemikiran Islam dan peradabannya.
Dengan begitu, Orientalisme dimaknai
sebagai satu cara atau sikap mengenai hal- hal ynag bersifat Timur. Dengan kata
lain, Orientalisme dapat diertikan sebagai hal- hal yang berhubungan dengan
masalah ketimuran, dan secara khusus Orientalisme adalah scholarship or learning in oriental subject, kesarjanaan atau
pengkajian dalam bidang- bidang kajian ketimuran. Secara terminology, Orientalisme
dimaknai sebagai satu cara atau metode yang digunakan untuk memahami dunia
Timur, berdasarkan tempatnya yang khusus dalam pengalaman manusia Barat, atau
dapat pula difahami sebagai suatu gaya berfikir yang berlandskan pada perbezaan
ontologies dan epistimologis yang dibuat antara Timur dan Barat. (JAMILAH, 1997)
SEJARAH ORIENTALISME
Tidak diketahui secara pasti bila munculnya
orientalisme, tetapi sejarah menjangkakan orientalis muncul pada saat umat
Muslim mencapai puncak kegemilangan prestasi peradabannya khususnya dalam
bidang ilmu pengetahuan. Ramai orang- orang Barat yang belajar dengan Ulama dan
cendikiawan muslim pada saat itu terutama d wilayah Kepulauan Laut Putih
(Andalusia) dan Silicia daerah Eropah yang menjadi wilayah keekuasaan Umat
muslim. Dan banyak diantara mereka adalah pendeta- pendeta agama Nasrani dan
Yahudi.
Setelah
golongan pendeta ini pulang ke negera asal, mereka mengajarkan apa yang
dipelajari kepada masyarakat Eropah dan menyebarkan kebudayaan Arab serta
menterjemahkan buku- buku Karya Ulama- Ulama Muslin. Mereka merasakan bahawa
Islam adalah pembelot dari agama mereka dan merupakan ancaman bagi agama
mereka. Maka dari itu mereka berusaha untuk mempelajari atau mengkaji agama
Islam bagi menghancurkan dan melemahkan umat Islam.
Tambahan
lagi, peristiwa Perang Salib anatara umat Islam dan Nasrani menjadi sebab utama
yang menyebabkan orang- orang Barat untu melakukan kajian terhadap agama Islam.
Perang Salib merupakan suatu tragedi yang dasyhat yang tidak dapat dilupakan
yang mana pertembungan antara dua kuasa besar antara Umat Islam dan golongan
Kristian, yang berakhir dengan kekalahan dan kehancuran golongan Kristian
sehingga menyebabkan mereka ini menyimpan dendam yang membara untuk menghancurkan
Islam.
Gerakan
Orientalisme tumbuh dengan pesat selepas Perang Salib yang mana Orientalisme
adalah satu bentuk inovasi intelektual yang bermuara dari sebab- sebab
keagamaan. Golomgam Orientalisme ini yang terdiri dari ahli kitab mula mempelajari
atau mengkaji tentang bahasa Arab dan Islam dan kemudian berkembang menjadi
kajian-kajian berkaitan ekonomi, politik dan lain- lain, dengan berpegang pada
prinsip utama yang mengandungi tujuannya tersendiri. (Nasution, 1995)
FAKTOR- FAKTOR KEMUNCULAN ORIENTALISME
Antara faktor- faktor kemunculan orientalisme
mengandungi lima faktor. Pertama ialah Faktor
Agama, yang mana diimplikasikan dari kekalahan golongan Kristian dalam
Perang Salib yang menyebabkan golongan Kristian menyimpan dendam yang kuat
untuk menghancurkan Islam dengan memesongkan atau mengelirukan umat Islam
melalui agama mereka dengan memutar belitkan ajaran Islam sehingga membuatkan
penganutnya keliru.
Seterusnya Faktor penjajahan, penjajahan di sini bukan sahaja penjajahan dari
segi luaran tetapi turut juga disertai oleh penjajahan dalaman umat Islam.
Penjajahan luaran dirujuk penjajahan dari segi budaya yang meliputi aspek
sosial umat Islam dan penjajahan dalaman ialah melalui pemikiran umat Islam
yang mana telah dikotori dengan pelbagai benda yang merosakkan akal umat Islam.
Selain
itu Faktor Ilmu, dengan menguasai
semua ilmu- ilmu pengajian Islam sebagai cara atau usaha yang utama untuk
menjatuhkan dan menghancurkan Islam dengan menyelitkan pelbagai kekeliruan
dalam ilmu- ilmu Islam dan mewujudkan kekeliruan dalam kalangan umat Islam yang
man bolrh memesongkan kefahaman dan kepercayaan umat Islam. Tetapi ada
sesetengan golongan Kristian yang mendalami atau mempelajari ilmu Islam yang
pada awalnya dengan niat hanya untuk menghancurkan umat tetapi diberikan
hidayah oleh Allah untuk kembali kepada Islam.
Tambahan lagi Faktor Ekonomi, yang mana kajian dan penyelidikan dilakukan di Timur
Tengah oleh sesetengah sarjana orientalis Barat bertujuan untuk menguasai
ekonomi umat Islam yang seterusnya mendorong kepada kuasa monopoli oleh Barat
yang mana hala ini mampu menjatuhkan ekonomi umat Islam akibat mainan atau
ketidakadilan yang akan dilakukan oleh Barat terutama ke atas Negara Islam. (hussin, 2017)
TOKOH-
TOKOH ORIENTALISME
Antara tokoh- tokoh Orientalis ialah Ignaz
Goldziher, Joseph Schacht dan Gauther H.A Juynboll. Ignaz Goldziher, merupakan orientalis Hungaria yang dilahirkan dari
keluarga Yahudi pada tahun 1850 M, dan belajar di Budapest, Berlin dan Leipzig.
Karya- karya tulisannya yang banyak membahas masalah- masalah keislaman
banyak di terbitan dalam bahasa Jerman,
Inggeris,Perancis dan bahasa Arab. Dan karya yang paling berpengaruh hasil
daripada penulisannya ialah buku Muhammadanische
Studien, dimana ia menjadi sumber rujukan utama dalam pembelajaran Hadis di
Barat.
Seterusnya
Joseph Schacht, lahir di Silisie
Jerman pada 15 March 1902. Kariernya sebagai Orientalis bermula dengan belajar
pilologi Klasik, theology,dan bahasa- bahasa Timur di Universiti Berslauw dan
Universiti Leipzig. Antara karya hasil penulisannya yang menjadikannya terkenal
adalah buku The Origins of Muhammadan
Jurisprudence yang dterbitkan pada tahun 1950, kemudian An Introduction to Islamic Lau yang
dterbitkan pada tahun 1960. Dalam kedua karyanya inilah ia menyajikan hasil
penelitian tentang Hadis Nabawi yang ia mengatakan bahawa sebahagian besar
adalah palsu.
Tambahan
lagi Gauther H.A Junboll, merupakan
seorang Orientalis yang mendukung pemikiran kedua Orientalis di atas, berasal
dari Belanda dan dilahirkan pada tahun 1935. Antara karyanya seperti Muslim Tradition : Studies in Cronology Proveanace and Authorship of Early Hadis dan The Date of The Great Fitna, yang mana
melakukan kritikan terhadap hadis dan mendukung gagasan Schacht dalam buku The
Origin of Muhammadans Yurisprudence. (Said, 1996)
Oleh: Syakirin@S.MencariIlmu
Comments
Post a Comment